COCA‑COLA SCHENKT 10.000 MAALTIJDEN WEG. Samen met de Belgische Federatie van Voedselbanken brachten we mensen rond de kersttafel
Al meer dan honderd jaar brengen we met Coca‑Cola hartverwarmende kerstverhalen vol optimisme en hoop. Ook na een moeilijk 2022 wilden we dit gevoel uitdragen. Naar jaarlijkse gewoonte hoorde daar een warme solidariteitsactie bij. Daarom kon je in december een heerlijk kerstdiner aan huis winnen, waarbij elke deelname resulteerde in steun aan de Belgische Voedselbanken.
Kerstactie voor 10.000 maaltijden
Consumenten konden deze kerst deelnemen aan een actie via de Coca‑Cola app. De prijs voor de winaars? Een kant-en-klaar kerstdiner voor zes of tien personen aan huis. Want de échte magie van kerst vind je in de momenten die je met anderen deelt.
Elke deelname resulteerde in een maaltijd geschonken door Belgische Voedselbanken. Het doel: 10.000 maaltijden voor mensen die het het hardst nodig hebben.
Extra steun voor de Voedselbanken
De eindejaarsperiode moet voor iedereen een tijd van vreugde en zijn. Toch hebben heel wat Belgen niet de middelen om hun familie een kerstdiner voor te schotelen. Jef Mottar, gedelegeerd bestuurder van de Belgische Federatie van Voedselbanken, is dan ook opgezet met de solidariteitsactie van Coca‑Cola.
“Het afgelopen jaar kwamen er heel wat mensen aankloppen bij de 676 organisaties die aangesloten zijn bij de Voedselbanken. Door de hoge inflatie en de energiecrisis zijn dat er steeds meer. In januari 2022 vroegen 177.238 mensen steun. In december waren dat er 209.450. Dit is een toename met 18,2%. We zijn dan ook erg blij met de hulp van Coca‑Cola.”, zegt Jef.
“De kerstactie van 2021 leverde 167.000 maaltijden op, wat fantastisch was. Maar de actie van dit jaar overtrof die van vorig jaar zelfs nog. Niet minder dan 242.090 maaltijden werden geschonken. Het toont de noodzaak van de Voedselbanken aan ”, legt Jef uit.
Ondanks dat het aantal hulpbehoevenden stijgt, krijgen de Voedselbanken minder schenkingen binnen van de voedingsindustrie. Jef Mottar : “Dat komt door de stijgende prijzen voor energie, personeel, grondstoffen en verpakking. De industrie produceert vandaag meer op vraag en minder op voorraad, waardoor minder overschotten beschikbaar zijn. Daarom is de extra steun van bedrijven zoals Coca‑Cola enorm belangrijk.”
“Ook als particulier kan je ons trouwens steunen: nieuwe vrijwilligers zijn altijd welkom in ons team, net als via een financiële bijdrage. Daarvoor krijg je vanaf 40 euro op jaarbasis een belastingvermindering van 45%.”
Positieve impact
Met onze solidariteitsactie creëerden we een positieve impact op de lokale gemeenschappen. We steunden de mensen die net dat extra duwtje in de rug konden gebruiken. Want Coca‑Cola wil er zijn voor iedereen. Ontdek al onze acties waarmee we een verschil maken in de samenleving.
Wil jij ook een bijdrage leveren aan de voedselbanken?
Ga naar de vernieuwde website van de Voedselbanken en stort het bedrag naar keuze.
Hou je ervan om mensen te helpen? Ben je sociaal en meevoelend? Steek je graag de handen uit de mouwen en wil je net als wij honger en voedselverlies de wereld uit helpen? Laat dan zeker van je horen!
Ontdek de vacatures van de Regionale Voedselbanken
Van logistiek en bevoorrading tot administratie en communicatie: de Regionale Voedselbanken zijn steeds op zoek naar gemotiveerde vrijwilligers. Kan je je minstens 1 dag per week vrijmaken? Van harte welkom!
Word vrijwilliger bij een vereniging in je buurt
De Voedselbanken tellen meer dan 600 lokale aangesloten verenigingen. Zij bezorgen het ingezamelde voedsel gratis aan mensen in nood, en bieden hun daarbij ook een luisterend oor. Help je mee?
Elke bijdrage, hoe klein ook, maakt een verschil. Wist je dat je met 25 euro maar liefst 174 maaltijden op tafel brengt?
Voor elke gift van 40 euro of meer ontvang je een fiscaal voordeel van 45%. Een gift van 40 euro kost je dus maar 22 euro.
Met periodieke steun bereiken we samen een groter doel.
Met een legaat beteken je ook na je levenseinde veel voor mensen in nood.
START ZELF EEN FONDSENWERVINGSACTIE VIA FACEBOOK
Jouw fondsenwervingsactie geeft kwetsbare mensen een duwtje in de rug.